[koe:r]2

Live Act Jazz Avantgarde Pop Improvisation
[koe:r]2 - Jazz Avantgarde Pop Improvisation Live Act in Wien

[koe:r]2 Short Info

ENGLISH VERSION:

[koe:r] 2 is the continuation of Susanna Ridler's successful Jazz/Electronic Band-Project [koe:r], as a Duo with the outstanding Austrian doublebass player and composer Peter Herbert.

[koe:r]'s one of  a kind sound-characteristic transferred  into  the most reduced, most challenging, chamber musical form.

Austrian Singer, Composer and Soundartist Susanna Ridler became known with her Jazz/Electronic Project [koe:r], which she founded 2004.
Her band project [koe:r] symbolizes Ridler’s own unique way to combine the traditional with the modern, which culminates in the creation of her own blend of Electronic Music, Jazz, Pop, Rock and Funk. [koe:r] is an experiment but still, nothing is left to chance.
The sound is defined by the dissection and reassembly of elements taken from Electronic Music, Pop and Jazz and uses the melancholy sound characteristics of late-nineties Downbeat and Trip Hop as a starting point. By using methods such as pitch bend, sampling, sound manipulation or time stretching, self-recorded audio material becomes something altogether different.
This undogmatic approach makes for many surprising moments and takes well-known songs such as Summertime, Fever, Comes Love, or Corcovado to a higher musical level. So new is the stylistic wardrobe Ridler designs for those “oldies”, so fresh their interpretation that they sound like never-before heard material.

Susanna Ridler about [koe:r]: “My goal is to create a listening experience where synthetic sounds and the aura of improvising individualists merge into one another. In short, I am trying to bundle various stylistic and methodical traditions in order to find an individual expression for my music.”
 
With her compositions, she created a modern sophisticated and artsy style of music that have gained her high praise throughout media.
Rolling Stone Magazine: “Susystems”, by all means, is leading us straight into the realm where strokes of genius reside. ****

Til now, the concept was realized on 2 CDs:
2008: [koe:r] 
Label: Electroland Records Vienna"/ Distributor Austria:  Hoanzl/Germany: Indigo
2012:
[koe:r]  „Susystems“
Label: Electroland Records Vienna"/ Distributor Austria:  Hoanzl/Germany: Breaking Silence/ Online: Souldseduction
 
After 10 years working consistently on the advancement of [koe:r]s’ specific sound,
along with Ridler's voice and the possibilities of her vocal expression, now comes the next step: [koe:r]'s one of a kind sound-characteristic transferred into  the most reduced, most challenging, chamber musical form.

__________________________________________________________________________________

GERMAN VERSION:

[koe:r]2 ist die Fortsetzung das erfolgreichen Jazz/Elektronik Band-Projekts [koe:r] von Susanna Ridler, als Duo - mit dem herausragenden österreichischen Kontrabassisten und Komponisten Peter Herbert.
Die einzigartige Klangcharakteristik von [koe:r] in der wohl reduziertesten und herausfordernsten, kammermusikalischen Form.

Die österreichische Sängerin, Komponistin und Soundkünstlerin ist durch ihr Elektronik/Jazz Projekt [koe:r], das sie 2004 ins Leben rief, bekannt geworden.
Das Projekt ist das Ergebnis einer langjährigen Suche, Tradition & Moderne zu verknüpfen und einen individuellen und ungewöhnlichen Stilzugang zu finden.
Elektronik, Jazz, Pop und Rock sollten auf innovative Art zusammengeführt werden. Im Studio aufgenommenes Live-Material trifft da auf die Möglichkeiten, die der Computer bietet – mit all den Methoden wie Sampling, Verfremdung, Timestretching, Pitchbending, etc. So finden sich auch Songs wie Summertime, Fever, Comes Love, Angels Eyes, You go to my Head und Corcovado undogmatisch auf eine überraschend neue musikalische Ebene gehoben – zumal die alten Songs einerseits für sie ungewöhnliche Stilkleider tragen und andererseits eine Interpretation erfahren, die an Neukomposition grenzt. „Ich versuche verschiedene stilistische und methodische Traditionen zu bündeln, in dem sich artifizielle Sounds und die Aura improvisierender Individualisten überlagern“, so die Musikerin.
Damit gelang ihr eine medial hoch gelobte moderne Kunstmusik.
Rolling Stone Magazin: "Susystems führt schnurstracks ins Reich der Geniestreiche".

Bisher wurde das Konzept auf zwei Tonträgern umgesetzt –
2008 auf [koe:r] (Label: "Electroland Records Vienna"/ Vertrieb Ö: Hoanzl /Vertrieb D "Indigo")
und
2012 auf „Susystems“, (Label: "Electroland Records Vienna"/ Vertrieb Ö: Hoanzl /Vertrieb D "Broken Silence")

Nach 10 Jahren konsequenter Arbeit, in deren Zentrum stets die Weiterentwicklung des Bestehenden stand -also die Weiterentwicklung des [koe:r]-Sounds, als auch die Weiterentwickling des Klanges ihrer eigenen Stimme und deren Ausdrucksmöglichkeiten,
folgt nun also der nächste Schritt: Die Klangcharakteristik von [koe:r] in der wohl reduziertesten und herausfordernsten, kammermusikalischen Form eines Duos auszuloten.

(Label: Electroland Records Vienna/ Distributor Austria: Hoanzl/ Germany: Broken Silence & Indigo)

____________________________________________________________________

REVIEWS about CD [koe:r] "Susystems"

ROLLING STONE MAGAZINE (D): ****
This Viennese surly must get along well with Bugge Wesseltoft. But while his suggestive formulas seem to proclaim a better world, Susanna Ridler prefers to pose the question: “Where does this take us?” - “Susystems”, by all means, is leading us straight into the realm where strokes of genius reside.

Der Standard (A):
“Listening to recompositions of renown Standards such as “You Go To My Head”, in which the singer, accompanied by Wolfgang Puschnigʼs frenetic alto saxophone, plays out the lyrics by singing the tuneʼs finale in the highest head register, we hear a singer not afraid of extremes. Susystems has found her own category within the singer/songwriter modus operandi.”

Sound & Media (A):
“Sounds a little like Laurie Anderson, only more contemporary. A cool sound for the modern intellectual.”

Kurier (A):
“... The result is music for grown-ups with an international flair, somewhere between Jazz, Electronic Music, Pop and Funk, offering us a listening experience made of extreme opposites: thrilling and relaxing, touching and eccentric, overall catchy but, if you listen closely, cumbersome and strangely shaped. Simply beautiful.”

Hessischer Rundfunkt, 2 (D):
About “You Go To My Head”: “I would even go so far as to put this brand-new recording on the same level with my absolute favorite version of the song. Yes, I am talking about the one recorded by Chet Baker and Paul Bley in 1985...”

Mannheimer Morgen (D):
With her project “Susystems”, this newly discovered Austrian artist impresses with style, understatement and an artistʼs taste. Ridlerʼs voice possesses the ability to sound as cold as ice in one moment, and to warm us with a loverʼs sensuality in the next. In her compositions, she moves effortlessly between melodic Pop, Electronic Dance Music, Rock and emotionally charged Jazz improvisations. Her band consists of musicians with more than enough expertise to follow her wherever she goes. Highly recommended!”

Jazzzeit (D):
Her cover versions sound like poems set to music, willfully conceptualized and interpreted for our digital age. Ridlerʼs claim to absolute authorship reaches as far as the actual release of her album, which was released on her own label Electroland Records and underlines her idea of Susystems being one personʼs 360-degree-model.

____________________________________________________________________________________

PRESSESTIMMEN über CD [koe:r] "Susystems":

ROLLING STONE MAGAZIN, Klaus von Seckendorff:
„...Susystems jedenfalls führt schnurstracks ins Reich der Geniestreiche.“ ****

HR2, Günter Hottman, über „You go to my Head“:
...und ich lehne mich jetzt mal ganz weit aus dem Fenster und stelle diese höchst zeitgemässe Einspielung auf eine Stufe mit mei- ner bislang absoulten Lieblings Ver- sion des Stücks; gespielt von Chet Backer und Paul Bley im Jahr 1985....“"

Mannheimer Morgen:
Ihre genreübergreifenden „Susystems“ inszeniert die Neuentdeckung (das ist sie zumindest hierzulande) außergwöhnlich geschmackssicher und maßvoll. Ridler, die so kühl klingen kann wie ein Eishauch und im nächsten Moment so sinnlich wie eine Liebhaberin, changiert auch in ihren Eigenkompositionen souverän zwischen melodischem Pop, tanzbarer Electronica, krachenden Rock-Anklängen und emotionsstarken Jazz Improvisationen. Ihre Band folgt ihr dabei kongenial. Und all das klingt weitaus besser als so viele der blassen Sänerginnen aus dem hohen Norden. Unbedingt zu empfehlen!

Jazzthing:
 Ihre Versionen klingen wie vertonte Gedichte, konsequent für das digitale Zeitalter konzipiert und interpretiert. Ridlers Stringenz reicht bis zur Veröffentlichungspolitik: Das Album erscheint auf ihrem eigenen Label Electroland Records und präsentiert damit ein schlüssiges 360-Grad-Modell.

Der Standard:
"... Da sind die eigenwilligen Rekompositionen alter Standards wie
"You Go To My Head", in dem die Sängerin, flankiert von Wolfgang Puschnigs frenetischem Altsaxofon, den Songtext durch eine Steigerung bis ins höchste Kopfstimmenregister bildhaft umsetzt. Susystems bestätigt sie als Singer/Songwriterin erfrischend eigenständiger Kategorie ..."

Sound & Media:
"... ein wenig Laurie Anderson, übersetzt in die Jetztzeit.
Cooler, zeitgemäßer Intellektuellensound."

Kurier:
"... Das Ergebnis ist international durchhauchte Erwachsenenmusik
zwischen Jazz, Elektronik, Pop und Funk im Gegenteilmodus:
spannend und entspannend, berührend und exaltiert, eingängig im Großen
und sperrig im Detail. Schön."

Skug:
(..) Jedenfalls: Großartige Musiker, eine großartige Sängerin und ein wirklich hörenswerter Spagat zwischen Jazz und Pop, der gerade, weil immer wieder herrlich unzeitgemäße Töne durchrieseln, viele neugieriege Ohren vedient.(..)

ENGLISH VERSION:

[koe:r] 2 is the continuation of Susanna Ridler's successful Jazz/Electronic Band-Project [koe:r], as a Duo with the outstanding Austrian doublebass player and composer Peter Herbert.

[koe:r]'s one of  a kind sound-characteristic transferred  into  the most reduced, most challenging, chamber musical form.

Austrian Singer, Composer and Soundartist Susanna Ridler became known with her Jazz/Electronic Project [koe:r], which she founded 2004.
Her band project [koe:r] symbolizes Ridler’s own unique way to combine the traditional with the modern, which culminates in the creation of her own blend of Electronic Music, Jazz, P...

Read more

Past Gigs [koe:r]2

  • 10 | 2014 Zentralfriedhof Wien Grabskulptur Enthüllung Gert Jonke_mit Peter Herbert (db) u SRidler (voc, live electronics)
  • 09 | 2014 Spielboden Dornbirn Susanna Ridler Solo @ 25 Jahre Aktionstheater Ensemble
  • 07 | 2014 Carinthischer Sommer Uraufführung Vertonung Gert Jonke_ Geometrie der Seele oder ich seh den See nicht mehr_ mit Peter Herbert (db) und Wolfgang Puschnig (sax), SRidler (voc, live electronics)
  • 03 | 2013 Brucknerhaus Linz Women in Jazz_mit Wolfgang Puschnig (sax), Alexander Lackner (db) u Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 01 | 2013 Musikverein Wien /Gläserner S. Art of Jazz, mit Peter Herbert (db), Wolfgang Puschnig (sax), Fabian Rucker (bcl), Alexander Lackner (eb) u Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 12 | 2012 Remise Bludenz Susystems Tour, mit Peter Herbert (db), Fabian Rucker (sax), Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 10 | 2012 Steyr Altes Theater Susystems Tour, mit Fabian Rucker (sax), Alexander Lackner (eb), Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 10 | 2012 Rebuplic Salzburg Jazz & the City_Susystems Tour, mit Wolfgang Puschnig (sax), Alexander Lackner (eb), Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 08 | 2012 Outreach Festival, Schwaz i Tirol Susystems Tour_Kompositions Auftrag, mit Pepe Auer (sax), Alexander Lackner (eb), Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)
  • 01 | 2012 Porgy & Bess Wien CD Präsentation "Susystems", mit Peter Herbert (db), Wolfgang Puschnig (sax), Gerald Preinfalk (bcl), Alexander Lackner (eb), Florian Kmet (egit), SRidler (voc, live electronics)

Discography [koe:r]2

  • 2012 [koe:r] Susystems Album | Electroland Records Vienna/Hoanzl/Broken Silence
  • 2010 „Seven Echoes“ von Kava & Christopher Chaplin,// Song Collaboration Album | Fabrique Records
  • 2009 [koe:r] Remix EP Album | Electroland Records Vienna
  • 2009 Brazilution,Winter Edition Compilation Track | Stereo Deluxe
  • 2008 [koe:r] Album | Electroland Records Vienna/Hoanzl/Indigo
  • 2003 Summertime, this is now Remix | Universal Music Austria

Media

  • Video Farewell by Susanna Ridler'...
  • Video [koe:r] "Navigation System ...
  • Video Winter by [koe:r]
  • Video [koe:r], January 2012, Porg...
  • Video "Plastic Mutation"
  • Video "You go to my Head" - Inter...
  • Video "Angel Eyes", live, Peter H...
  • Video "Black is the colour" live ...
  • Video "Wayfaring Stranger" // CD...

Fan Radar

134 Fans
435 Plays

Origin

  • Wien AT

Members

  • Susanna Ridler Voice, Electronics, Composition, Production,
  • Peter Herbert Doublebass